การวิจัยครั้งนี้มีความมุ่งหมายเพื่อศึกษาความต้องการจำเป็นในการส่งเสริมทักษะการรู้ดิจิทัลของนักเรียน กลุ่มตัวอย่างเป็นผู้บริหารโรงเรียนและครูในโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาสกลนคร เขต 1 ปีการศึกษา 2567 จำนวน 333 คน ซึ่งได้มาโดยการสุ่มแบบหลายขั้นตอน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยมี 3 ชนิด ได้แก่ 1) แบบสังเคราะห์องค์ประกอบทักษะการรู้ดิจิทัลของนักเรียน 2) แบบสอบถามเกี่ยวกับสภาพปัจจุบันและสภาพที่ควรจะเป็นของทักษะการรู้ดิจิทัลของนักเรียน โดยด้านสภาพปัจจุบันมีค่าความเที่ยงตรงระหว่าง 0.60-1.00 ค่าอำนาจจำแนกระหว่าง 0.43-0.92 และค่าความเชื่อมั่น 0.98 ส่วนด้านสภาพที่ควรจะเป็นมีค่าความเที่ยงตรงระหว่าง 0.60-1.00 ค่าอำนาจจำแนกระหว่าง 0.41-0.90 ค่าความเชื่อมั่น 0.98 และ 3) แบบสอบถามแนวทางการส่งเสริมทักษะการรู้ดิจิทัลของนักเรียน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ ข้อมูล ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และค่าดัชนีการจัดลำดับความสำคัญของความต้องการจำเป็น ผลการวิจัยพบว่า 1. ทักษะการรู้ดิจิทัลของนักเรียนมี 6 องค์ประกอบ ได้แก่ การตระหนักรู้ทางสังคม การสื่อสาร การใช้เทคโนโลยีดิจิทัล การสร้างสื่อดิจิทัล การคิดวิเคราะห์และการรู้สารสนเทศ โดยทุกองค์ประกอบมีความเหมาะสมอยู่ในระดับมากที่สุด 2. สภาพปัจจุบันของทักษะการรู้ดิจิทัลของนักเรียน โดยภาพรวมอยู่ในระดับปานกลาง และสภาพที่ควรจะเป็นของทักษะการรู้ดิจิทัลของนักเรียนโดยภาพรวมอยู่ในระดับมากที่สุด 3. ความต้องการจำเป็นในการส่งเสริมทักษะการรู้ดิจิทัลของนักเรียน โดยภาพรวมมีค่าดัชนีการจัดลำดับความสำคัญของความต้องการจำเป็น เท่ากับ 0.528เมื่อพิจารณาเป็นรายด้านโดยเรียงลำดับจากมากไปน้อย ดังนี้ การสร้างสื่อดิจิทัล การสื่อสาร การคิดวิเคราะห์ การตระหนักรู้ทางสังคม การใช้เทคโนโลยีดิจิทัลและการรู้สารสนเทศ ตามลำดับ 4. แนวทางในการส่งเสริมทักษะการรู้ดิจิทัลของนักเรียน มี 2 ด้าน ได้แก่ ด้านการสร้างสื่อดิจิทัล ประกอบด้วย 10 แนวทาง และด้านการสื่อสาร ประกอบด้วย 12 แนวทาง โดยภาพรวมแนวทางการพัฒนามีความเหมาะสมและความเป็นไปได้อยู่ในระดับมาก
The objective of this study was to assess the needs for digital literacy skills development of students. The participants of the study comprised 333 administrators and teachers in schools under Sakon Nakhon Primary Educational Service Area Office 1, who were selected using multi-stage sampling in academic year 2024. The instruments used in this study included, 1) a synthesis form for the components of digital literacy skills, 2) a questionnaire, which the part of the current state of students digital literacy skills indicated validity index ranged between 0.60-1.00, discrimination power index ranged between 0.43-0.92 and reliability index was at .098, and the desirable state indicated validity index ranged between 0.60-1.00, discrimination power index ranged between 0.41-0.90 and reliability index was at 0.98, and 3) a questionnaire on the guidelines for student’s digital literacy skills development. Statistics used in data analysis included frequency, percentage, mean, standard deviation, and modified priority needs index. The findings were shown as follows. 1. Digital literacy skills of students comprised six components, namely socio-awareness skill, communication skill, digital technology skill, digital media creation skill, analytical thinking skill, and information literacy skill. All components were at the highest level of propriety. 2. The current state of digital literacy skills of students, in overall, was at moderate level, and the desirable state of digital literacy skills of students, in overall, was at the highest level. 3. The needs of digital literacy skills development of students, in overall, indicated the modified priority need index at 0.528. When considering each aspect in order from highest to lowest, the digital media creation skill showed the highest level, followed by communication skill, analytical thinking skill, socio-awareness skill, digital technology skill, and information literacy skill, digital media creation skill and communication skill, respectively. 4. The guidelines for developing digital literacy skills of students consisted of two aspects, namely digital media creation skill, included 10 strategies, which showed the overall propriety and feasibility at high level, and communication skill, included 12 strategies, which showed the overallpropriety and feasibility at high level.