การวิจัยครั้งนี้มีความมุ่งหมายเพื่อศึกษา เปรียบเทียบ หาความสัมพันธ์ และหาแนวทางการพัฒนาสมรรถนะผู้บริหารยุคใหม่ ศูนย์การศึกษาพิเศษ สังกัดสำนักบริหารงานการศึกษาพิเศษ ในเขตตรวจราชการที่ 11 การวิจัยในครั้งนี้เป็นงานวิจัยเชิงสหสัมพันธ์ กลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ ผู้บริหาร และครูผู้สอน ปีการศึกษา 2567 จำนวน 105 คน กำหนดขนาดของกลุ่มตัวอย่างโดยใช้ตารางของเครจซี่และมอร์แกน และสุ่มแบบหลายขั้นตอน เครื่องมือที่ใช้ ได้แก่ แบบสอบถาม และแบบสัมภาษณ์ โดยแบบสอบถามสมรรถนะผู้บริหารยุคใหม่ มีค่าอำนาจจำแนกอยู่ระหว่าง 0.279 - 0.675 ค่าความเชื่อมั่น เท่ากับ 0.909 แบบสอบถามประสิทธิผลการปฏิบัติงานของครู มีค่าอำนาจจำแนกอยู่ระหว่าง 0.369 - 0.796 ค่าความเชื่อมั่น เท่ากับ 0.823 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ทดสอบสมมติฐานโดยใช้การวิเคราะห์ t - test,One - Way ANOVA และใช้ค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์อย่างง่ายของเพียร์สัน ผลการวิจัยพบว่า 1. สมรรถนะผู้บริหารยุคใหม่ อยู่ในระดับมาก 2. ประสิทธิผลการปฏิบัติงานของครู อยู่ในระดับมากที่สุด 3. สมรรถนะผู้บริหารยุคใหม่ จำแนกตามสถานภาพการดำรงตำแหน่ง และประสบการณ์ในตำแหน่งที่แตกต่างกัน โดยรวมไม่แตกต่างกัน 4. ประสิทธิผลการปฏิบัติงานของครู จำแนกตามสถานภาพการดำรงตำแหน่ง และประสบการณ์ในตำแหน่งที่แตกต่างกัน โดยรวมไม่แตกต่างกัน 5. ความสัมพันธ์ของสมรรถนะผู้บริหารยุคใหม่ (X) กับประสิทธิผลการปฏิบัติงานของครู (Y) สังกัดสำนักบริหารงานการศึกษาพิเศษ ในเขตตรวจราชการที่ 11 โดยรวมมีความสัมพันธ์ทางบวก อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 อยู่ในระดับสูง (rXY = 0.800**) 6. แนวทางการพัฒนาสมรรถนะผู้บริหารยุคใหม่ ศูนย์การศึกษาพิเศษ สังกัดสำนักบริหารงานการศึกษาพิเศษ ในเขตตรวจราชการที่ 11 จำนวน 4 ด้าน ได้แก่ 1) ด้านการทำงานเป็นทีม ควรมีการช่วยเหลือ สนับสนุนและเสริมแรงเพื่อสร้างแรงจูงใจให้เกิดขวัญกำลังใจ ทั้งนี้ควรมีการมอบหมายงานและความรับผิดชอบอย่างชัดเจน เพื่อสร้างและดำรงสัมพันธภาพของสมาชิกตลอดจนการพัฒนาทีมที่มีประสิทธิภาพ 2) ด้านเครือข่ายสัมพันธ์ ควรมีส่วนร่วมในการทำงานกับทุกภาคส่วน ทุกชนชั้น และทุกวัย การแลกเปลี่ยนความคิด มีการตระหนักรู้ด้านปฏิสัมพันธ์ส่วนบุคคล 3) ด้านเทคโนโลยีและการสร้างสรรค์นวัตกรรม ควรมีความรอบรู้ ความเข้าใจ และความสามารถในการใช้และเข้าถึงเทคโนโลยีดิจิทัล มีความสามารถในการริเริ่มความคิดผลิตนวัตกรรมใหม่ ทั้งยังมีความสามารถในการพัฒนาระบบการปฏิบัติงาน รวมทั้งการนิเทศ กำกับ ติดตาม และประเมินผลการใช้เทคโนโลยี และ 4) ด้านคุณธรรมจริยธรรม ควรยึดมั่นในความสัตย์จริงและความถูกต้องในการดำเนินงานและบริหารจัดการมีความ ยุติธรรมรับผิดชอบ โปร่งใส ตรวจสอบได้ มีความเป็นกัลยาณมิตรในการคิด ปฏิบัติต่อตนเองและผู้อื่นด้วยเจตนาบริสุทธิ์ จริงใจ และมีการประพฤติปฏิบัติตนถูกต้องตามหลักคุณธรรม จริยธรรม จรรยาบรรณวิชาชีพครู พร้อมทั้งสร้างศรัทธา และความเชื่อใจจากผู้ที่จะต้องทำงานร่วมกัน
This research aimed to examine, compare, and determine the relationship, and establish guidelines for developing the competency of administrators in the new age and the effectiveness of teacher performance in Special Education Centers under the Bureau of Special Education Administration in the Educational Inspection 11. The correlation research was conducted with 105 participants, including school administrators and teachers, in the 2024 academic year. The sample size determination was calculated using the Krejcie and Morgan table and selected through multi-stage random sampling. The research tools included sets of questionnaires and interview forms. A set of questionnaires focused on the competency of administrators in the new age, reporting the predictive power ranging from 0.279 to 0.675, and the reliability of 0.909. Another questionnaire was about the effectiveness of teacher performance, with the discriminative power ranging from 0.369 to 0.796, and the reliability of 0.823. Statistics for data analysis comprised frequency, percentage, mean, standard deviation, t - test, One - Way ANOVA, and Pearson's product-moment correlation coefficient. The findings were as follows: 1. The competency of administrators in the new age was at a high level. 2. The effectiveness of teacher performance was at the highest level. 3. The competency of administrators in the new age, classified by participants’ positions and work experience, overall, showed no difference. 4. The effectiveness of teacher performance, classified by participants’ positions and work experience, overall, showed no difference. 5. The competency of administrators in the new age (X) and the effectiveness of teacher performance (Y) revealed a positive relationship at the .01 level of significance, with a high level of correlation (rxy = 0.800**). 6. The guidelines for improving the competency of administrators in the new age and the effectiveness of teacher performance in Special Education Centers under the Bureau of Special Education Administration in the Educational Inspection 11, consisted of four aspects: 1) Teamwork involves providing assistance, supporting, and encouraging to foster motivation and enhance morale. Assigning specific tasks and responsibilities is essential for building and maintaining relationships among team members while promoting the development of efficient teams; 2) Network Relations should be strengthened through participation with all sectors, social groups, and age ranges. Engaging in idea exchange and fostering awareness of personal interactions contribute to collaboration and relationship building; 3) Technology and Innovation Creation requires possessing knowledge, understanding, and proficiency in utilizing and accessing digital technology. It involves the ability to initiate innovations, and enhance operational systems, while supervising, controlling, monitoring, and evaluating the technology utilization; 4) Morality and Ethics involve adhering to honesty and integrity in operations and management while demonstrating fairness, responsibility, transparency, accountability, and being friendly. It also requires respecting oneself and others with sincerity and professionalism, aligning with ethical principles and professional standards, and fostering trust and credibility among colleagues to maintain a positive and ethical work environment.