การวิจัยนี้มีความมุ่งหมายเพื่อศึกษา เปรียบเทียบ หาความสัมพันธ์ หาอำนาจพยากรณ์และแนวทางพัฒนาทักษะการบริหารของผู้บริหารสถานศึกษาในศตวรรษที่ 21 ที่ส่งผลต่อประสิทธิผลการบริหารโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษา สกลนคร เขต 3 กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ ได้แก่ ผู้บริหารสถานศึกษาและครูผู้สอน จำนวน 324 คน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาสกลนคร เขต 3 ประจำปีการศึกษา 2567 จำแนกเป็นผู้บริหารสถานศึกษา จำนวน 74 คน และครูผู้สอน จำนวน 250 คน จาก 74 โรงเรียน กำหนดขนาดของกลุ่มตัวอย่างโดยใช้ตารางของเครจซี่และมอร์แกนและสุ่มแบบหลายขั้นตอน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลเป็นแบบสอบถามมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ ประกอบด้วย แบบสอบถามเกี่ยวกับทักษะการบริหารของผู้บริหารสถานศึกษาในศตวรรษที่ 21 มีค่าอำนาจจำแนก 0.886 - 0.955 มีค่าความเชื่อมั่นเท่ากับ 0.972 แบบสอบถามเกี่ยวกับประสิทธิผลการบริหารงานโรงเรียน มีค่าอำนาจจำแนกอยู่ระหว่าง 0.679 - 0.852 มีค่าความเชื่อมั่นเท่ากับ 0.875 และแบบสัมภาษณ์แนวทางพัฒนาทักษะการบริหารของผู้บริหารสถานศึกษาในศตวรรษที่ 21 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน สถิติทดสอบค่าที การวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว ค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์อย่างง่ายของเพียร์สัน และการวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณทีละขั้นตอน ผลการวิจัยพบว่า 1. ทักษะการบริหารของผู้บริหารสถานศึกษาในศตวรรษที่ 21 โดยรวมอยู่ในระดับมาก 2. ประสิทธิผลการบริหารโรงเรียน โดยรวมอยู่ในระดับมาก 3. ทักษะการบริหารของผู้บริหารสถานศึกษาในศตวรรษที่ 21 จำแนกตามสถานภาพการดำรงตำแหน่ง โดยรวมแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 ส่วนจำแนกตามขนาดของโรงเรียน และประสบการณ์ในการปฏิบัติงาน โดยรวมไม่แตกต่างกัน 4. ประสิทธิผลการบริหารโรงเรียน จำแนกตามสถานภาพการดำรงตำแหน่ง โดยรวมแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 ส่วนจำแนกตามขนาดของโรงเรียน และประสบการณ์ในการปฏิบัติงาน โดยรวมไม่แตกต่างกัน 5. ความสัมพันธ์ระหว่างทักษะการบริหารของผู้บริหารสถานศึกษาในศตวรรษที่ 21 กับประสิทธิผลการบริหารโรงเรียน โดยรวมมีความสัมพันธ์ทางบวกอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 โดยมีความสัมพันธ์ในระดับสูง (rxy = 0.825) 6. ทักษะการบริหารของผู้บริหารสถานศึกษาในศตวรรษที่ 21 ที่สามารถพยากรณ์ประสิทธิผลการบริหารโรงเรียน ได้อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 ได้แก่ 1) ทักษะด้านนวัตกรรมและการใช้เทคโนโลยีดิจิทัล และ 2) ทักษะด้านการสื่อสารอย่างมีประสิทธิภาพ โดยสามารถร่วมกันพยากรณ์ ได้ร้อยละ 69.40 และมีความคลาดเคลื่อนมาตรฐานของการพยากรณ์ เท่ากับ ±0.37714 7. แนวทางพัฒนาทักษะการบริหารของผู้บริหารสถานศึกษาในศตวรรษที่ 21 ที่ส่งผลต่อประสิทธิผลการบริหารโรงเรียน มีจำนวน 2 ทักษะ ได้แก่ ทักษะด้านนวัตกรรมและการใช้เทคโนโลยีดิจิทัล ผู้บริหารสถานศึกษาควรนำเทคโนโลยีดิจิทัลมาใช้ในสถานศึกษา ส่งเสริมบุคลากรด้านเทคโนโลยี อบรมและสัมมนาการใช้งานเทคโนโลยีใหม่ ๆ ในการจัดการศึกษาและทักษะด้านการสื่อสารอย่างมีประสิทธิภาพ ผู้บริหารสถานศึกษาควรใช้คำพูดให้เกิดความคิดเชิงบวก สร้างแรงจูงใจในการทำงาน สื่อสารอย่างเป็นกลางและเปิดโอกาสให้บุคลากรแสดงความคิดเห็น มีความมั่นใจและมีน้ำเสียงที่แสดงถึงความเป็นผู้นำ สื่อสารวิสัยทัศน์ผ่านช่องทางที่หลากหลาย
The purposes of this research were to examine, compare, and determinethe relationship, identify the predictive power, and establish guidelines for developing the administrative skills of school administrators in the 21st century affecting the school administration effectiveness in schools under Sakon Nakhon Primary Educational Service Area Office 3. The sample group of this research comprised 324 participants, including 74 school administrators and 250 teachers from 74 schools under Sakon Nakhon Primary Educational Service Area Office 3 in the 2024 academic year. The sample size was determined using the Krejcie and Morgan table and selected through multi - stage random sampling. The data collection tools consisted of 5 - point rating scale questionnaires. One questionnaire focused on the administrative skills of school administrators in the 21st century, with discriminative power values ranging from 0.886 to 0.955 and the reliability of 0.972. The other questionnaire assessed the school administration effectiveness with discriminative power values ranging from 0.679 to 0.852 and the reliability of .875. An interview form was also utilized to examine the guidelines for developing the administrative skills of school administrators in the 21st century. Data analysis statistics comprised frequency, percentage, mean, standard deviation, Independent Samples t - test, One - Way ANOVA, Pearson’s product - moment correlation coefficient, and Stepwise multiple regression analysis. The findings were as follows: 1. The overall administrative skills of school administrators in the 21st century reached a high level. 2. The overall school administration effectiveness was at a high level. 3. The overall administrative skills of school administrators in the 21st century, as perceived by participants’ positions, exhibited a statistically significant difference at the .01 level. Overall, no significant differences were observed regarding school sizes and work experience. 4. The overall school administration effectiveness, as perceived by participants’ positions, showed a difference at the .01 level of significance. Overall, no significant differences were observed in terms of school sizes and work experience. 5. The administrative skills of school administrators in the 21st century and the school administration effectiveness had a positive relationship, at the .01 level of significance, with a high-level correlation (rxy = 0.825). 6. The administrative skills of school administrators in the 21st century could predict the effectiveness of instructional administration at the .01 level of significance, comprising 1) Innovation Skills and Digital Technology Utilization, and 2) Effective Communication Skills. The said variables were able to jointly predict accounting for 69.40 percent, and the standard error of estimate of ±0.37714. 7. The guidelines for developing the administrative skills of school administrators in the 21st century affecting the school administration effectiveness, comprising two aspects: Innovation Skills and Digital Technology Utilization, school administrators should Implement digital technology in schools, promote personnel in technology utilization, provide training, and seminars on the use of new technology in education management; and Effective Communication Skills, school administrators should involve in speaking in a manner that fosters positive thinking, motivate staff, and provides opportunities for personnel to express their opinions. Administrators should also demonstrate confidence, maintain a leadership tone, and convey visions through diverse communication channels.