การวิจัยครั้งนี้มีความมุ่งหมายเพื่อพัฒนาตัวบ่งชี้ทักษะการเรียนรู้และนวัตกรรมของนักเรียนระดับมัธยมศึกษาในโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษานครพนม การดำเนินการวิจัยมี 2 ระยะ ประกอบด้วย ระยะที่ 1 การพัฒนาตัวบ่งชี้ทักษะการเรียนรู้และนวัตกรรมของนักเรียนระดับมัธยมศึกษา โดยการวิเคราะห์เอกสาร งานวิจัย และการสัมภาษณ์ผู้ทรงคุณวุฒิ จำนวน 5 คน และระยะที่ 2 การตรวจสอบความสอดคล้องของโมเดลโครงสร้างตัวบ่งชี้ทักษะการเรียนรู้และนวัตกรรมที่สร้างขึ้นกับข้อมูลเชิงประจักษ์ เก็บข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่างที่เป็นผู้บริหารสถานศึกษา จำนวน 37 คน และครู จำนวน 390 คน รวมทั้งสิ้น จำนวน 427คน ในปีการศึกษา 2564 ซึ่งได้มาโดยการสุ่มแบบหลายขั้นตอน วิเคราะห์ข้อมูลโดยการวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงยืนยัน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลเป็นแบบสอบถามชนิดมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ มีค่าดัชนีความสอดคล้องระหว่าง 0.60-1.00 ค่าอำนาจจำแนกระหว่าง 0.47-0.89 และค่าความเชื่อมั่น 0.97 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงยืนยัน ผลการวิจัย พบว่า 1. โมเดลโครงสร้างตัวบ่งชี้ทักษะการเรียนรู้และนวัตกรรมของนักเรียนระดับมัธยมศึกษา ประกอบด้วย 3 องค์ประกอบหลัก 14 องค์ประกอบย่อย และ 72 ตัวบ่งชี้ ได้แก่ 1) ทักษะความคิดสร้างสรรค์และนวัตกรรม จำนวน 21 ตัวบ่งชี้ 2) ทักษะการคิดอย่างมีวิจารณญาณและการแก้ปัญหา จำนวน 20 ตัวบ่งชี้ และ 3) ทักษะการสื่อสารและการร่วมมือ จำนวน 31 ตัวบ่งชี้ 2. โมเดลโครงสร้างตัวบ่งชี้ทักษะการเรียนรู้และนวัตกรรมของนักเรียนระดับมัธยมศึกษามีความสอดคล้องกับข้อมูลเชิงประจักษ์ (Chi-Square = 62.79, df = 70, p-value = 0.72, GFI = 0.98, AGFI = 0.97, RMSEA = 0.00)
The purpose of this study was to: develop learning and innovative skills indicators of secondary level students in schools under the Secondary Educational Service Area Office Nakhon Phanom. The study was conducted in two phases. The first phase was the learning and innovative skills development of secondary level students in schools using relevant documents, research analysis and an interview with five experts. The second phase was the verification the congruence of the developed structural model of learning and innovative skills indicators with empirical data. Data was collected from 427 participants of 37 school administrators and 390 teachers in academic year 2021. They were selected using multi-stage sampling. The tools employed in data collection was a 5-level rating scale questionnaire with IOC ranged between 0.60 - 1.00, discrimination power index ranged between 0.47 - 0.89 and reliability value index at 0.97. The collected data were analyzed for frequency, percentage, mean, standard deviation and confirmatory factor analysis. The findings were as follows. 1. The learning and innovative skills of secondary level students comprise of three core components, 14 sub-components, and 72 indicators, which could be described as: 1) 21 indicators of creative thinking and innovative skills, 2) 20 indicators of critical thinking and problem-solving skills and 3) 31 indicators on communication and collaborative skills. 2. The developed structural model of learning and innovative skills of secondary level students in schools congruent with the empirical data, Chi-Square = 62.79, df = 70, p-value = 0.72, GFI = 0.98, AGFI = 0.97, RMSEA = 0.00)