สืบค้นเอกสารฉบับเต็ม (Full Text) จากฐานข้อมูลวิทยานิพนธ์ (Thesis Database)
ของบัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยราชภัฏสกลนคร

ชื่อวิทยานิพนธ์
ข้อเสนอเชิงนโยบายการพัฒนาระบบธุรกิจหมากเม่าในจังหวัดสกลนคร

Policy Proposals to Develop Mak Mao Business System in Sakon Nakhon Province

ผู้จัดทำ
กรรณิการ์ สมบุญ

รหัส
61632234202

ระดับ
ป.เอก ภาคพิเศษ

หลักสูตร
ปรัชญาดุษฎีบัณฑิต (ปร.ด.)

ปี พ.ศ.
2566

ที่ปรึกษา
รองศาสตราจารย์ ดร.จิตติ กิตติเลิศไพศาล,รองศาสตราจารย์ ดร.ชนินทร์ วะสีนนท์,ว่าที่ร้อยตรี ดร.พิศดาร แสนชาติ

บทคัดย่อ

การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาสภาพปัญหา และความต้องการพัฒนาระบบธุรกิจหมากเม่าในจังหวัดสกลนคร 2) ศึกษาความคิดเห็นของผู้บริโภคที่มี   ต่อผลิตภัณฑ์แปรรูปจากหมากเม่าในจังหวัดสกลนคร 3) ศึกษาปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อประสิทธิผลของธุรกิจหมากเม่าในจังหวัดสกลนคร 4) กำหนดข้อเสนอเชิงนโยบายการพัฒนาระบบธุรกิจหมากเม่าในจังหวัดสกลนคร  เป็นการวิจัยแบบผสมผสานโดยการวิจัยเชิงคุณภาพ มีกลุ่มเป้าหมายคือผู้มีส่วนเกี่ยวข้องกับระบบธุรกิจหมากเม่า จำนวน 35 คน และมีกลุ่มเป้าหมายในการจัดทำข้อเสนอเชิงนโยบาย จำนวน 29 คน และการวิจัยเชิงปริมาณ กลุ่มตัวอย่างเป็นผู้บริโภค จำนวน 400 คน และกลุ่มตัวอย่างผู้มีส่วนเกี่ยวข้องกับระบบธุรกิจหมากเม่า จำนวน 80 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ แบบสัมภาษณ์ชนิดมีโครงสร้างและแบบสอบถาม สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน และใช้การวิเคราะห์เชิงเนื้อหา 

ผลการวิจัยพบว่า 

1. สภาพปัญหาของระบบธุรกิจหมากเม่าจังหวัดสกลนคร ได้แก่ ผลผลิตมีความไม่แน่นอน มีศัตรูพืชทำลายลำต้นและผลสุก ผลิตภัณฑ์ยังไม่มีความหลากหลาย ขาดเครื่องมืออุปกรณ์ที่ทันสมัย ผู้แปรรูปมีเงินทุนหมุนเวียนไม่เพียงพอและได้รับผลกระทบจากมาตรการภาษีเครื่องดื่ม ด้านการตลาดยังไม่มีการประชาสัมพันธ์ในวงกว้างต่อเนื่อง มีปัญหาข้อจำกัดในการขนส่ง  การส่งเสริมจากหน่วยงานภาคียังไม่มีความต่อเนื่อง

ความต้องการพัฒนาระบบธุรกิจหมากเม่าจังหวัดสกลนคร ได้แก่ ต้องการพัฒนาระบบการปลูกที่มีประสิทธิภาพ  ต้องการความรู้ในด้านการจัดการผลผลิตให้ได้คุณภาพ  ต้องการเงินทุนหมุนเวียน พัฒนาหมากเม่าให้เป็นอาหารเสริม และผ่อนปรนกฏระเบียบที่เกี่ยวข้อง ด้านการตลาดต้องการมีตลาดหรือแหล่งรับซื้อที่แน่นอนและต้องการให้มีการผลักดันยกระดับราคาสินค้าสิ่งบ่งชี้ทางภูมิศาสตร์ให้สูงกว่าสินค้าปกติ และต้องการให้หน่วยงานในจังหวัดสกลนครส่งเสริมการพัฒนาและแก้ปัญหาของหมากเม่าร่วมกันอย่างต่อเนื่อง 

2. ความคิดเห็นของผู้บริโภคต่อผลิตภัณฑ์แปรรูปจากหมากเม่าในจังหวัดสกลนครโดยรวม พบว่าอยู่ในระดับมาก มีคะแนนค่าเฉลี่ย 4.18 เมื่อพิจารณารายด้าน พบว่า ด้านผลิตภัณฑ์ คะแนนเฉลี่ย 4.32 รองลงมาคือ ด้านราคา คะแนนเฉลี่ย 4.15 ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย และด้านการส่งเสริมการตลาด คะแนนเฉลี่ยเท่ากันคือ 4.12 ตามลำดับ

3. ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อประสิทธิผลของธุรกิจหมากเม่าในจังหวัดสกลนคร ได้แก่ ปัจจัยการบริหารทรัพยากรมนุษย์ ปัจจัยการวางแผนกลยุทธ์ ปัจจัยประสบการณ์ทางธุรกิจ 

4. ข้อเสนอเชิงนโยบายการพัฒนาระบบธุรกิจหมากเม่าในจังหวัดสกลนคร ประกอบด้วย ด้านการพัฒนาการผลิต มี 6 กลยุทธ์ ด้านการแปรรูปมี 4 กลยุทธ์ด้านการตลาดมี 5 กลยุทธ์ และด้านการสนับสนุนส่งเสริม มี 6 กลยุทธ์



Abstract
This research aimed to: 1) investigate the conditions, problems of and needs for developing Mak Mao business system in Sakon Nakhon Province, 2) examine the consumers’ opinions on the processed Mak Mao products in Sakon Nakhon, 3) identify the factors that influenced the effectiveness of Sakon Nakhon Mak Mao business, and 4) propose the policies on developing Mak Mao business system in Sakon Nakhon. A mixed-methods approach was utilized: the samples used in the qualitative method could be classified as a target group of 35 stakeholders who involved in Mak Mao businesses and a group of 29 participants who joined in developing the policy proposals; the samples employed for the quantitative study consisted of 400 consumers and 80 stakeholders of Mak Mao businesses. The research tools included the structured interview form and the questionnaires. The statistics adopted for analyzing the data were means, standard deviations, and content analysis.
The study revealed the following findings:
1. The indicated conditions and problems of Mak Mao Business System in Sakon Nakhon were composed of: unstable produce/production, trunk and fruit’s pests, the lack of product diversity and modern tools. Also, Mak Mao processors did not have adequate capital/fund whereas their businesses were affected by beverage tax measures. In terms of marketing, the public relations activities of Sakon Nakhon Mak Mao businesses were still limited and inconsistent. Besides, there were delivery/ transportation constraints/obstacles as well as unsteady support from the networks.
                As for the development needs, these items were requested for developing Mak Mao business system in Sakon Nakhon: efficient planting systems, knowledge of production management for quality outcomes, working capital/fund, producing Mak Mao as a supplementary food/diet, easing/bending the regulations. Of marketing, stable marketing and regular purchasers were also needed. Prices of geographical indication products were suggested for upgrading to be higher than those of general goods. Consistent help, promotions and solutions from the organizations in Sakon Nakhon were sought for by Mak Mao businesspeople.
2. Consumer opinions on processed products from Mak Mao in Sakon Nakhon Province were found to be at a high level overall, with an average score of 4.18. When considering each aspect, it was found that the product aspect had an average score of 4.32, followed by the price aspect with an average score of 4.15. The distribution channels and marketing promotion aspects had the same average scores of 4.12, respectively.
3. Factors that influence the effectiveness of the Mak Mao business in Sakon Nakhon Province include human resource management factors, strategic planning factors, and business experience factors.
4. The strategies suggested for policy proposals to develop Mak Mao business system in Sakon Nakhon Province incorporated six strategies for production development, four strategies for processing, five strategies for marketing, and six strategies for support and promotion.Keywords: Policy proposal, Mak Mao business system


คำสำคัญ
ข้อเสนอเชิงนโยบาย ระบบธุรกิจหมากเม่า

Keywords
Policy proposal, Mak Mao business system

ไฟล์วิทยานิพนธ์
ชื่อไฟล์ ขนาดไฟล์
00_fulltext 13563269 KB

วันที่นำเข้าข้อมูล
1/21/2025 1:08:08 PM

View
50 ครั้ง