สืบค้นเอกสารฉบับเต็ม (Full Text) จากฐานข้อมูลวิทยานิพนธ์ (Thesis Database)
ของบัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยราชภัฏสกลนคร

ชื่อวิทยานิพนธ์
ปัจจัยการบริหารที่ส่งผลต่อทักษะดิจิทัลของครูในโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาบึงกาฬ

Administrative Factors Affecting Digital Skills of Teachers in Schools under Buengkan Primary Educational Service Area Office

ผู้จัดทำ
ณัฐวุฒิ พวงพันธ์

รหัส
66421229121

ระดับ
ป.โท ภาคพิเศษ

หลักสูตร
ครุศาสตรมหาบัณฑิต (ค.ม.)

ปี พ.ศ.
2568

ที่ปรึกษา
รองศาสตราจารย์ ดร.ธวัชชัย ไพใหล,ดร.รัชฎาพร งอยภูธร

บทคัดย่อ

      การวิจัยครั้งนี้ มีความมุ่งหมายเพื่อศึกษา เปรียบเทียบ หาความสัมพันธ์ หาอำนาจพยากรณ์ และหาแนวทางการพัฒนาปัจจัยการบริหารที่ส่งผลต่อทักษะดิจิทัลของครูในโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาบึงกาฬ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือ ผู้บริหารสถานศึกษา และครูผู้สอน ในปีการศึกษา 2567 จำนวน 348 คน กำหนดขนาดกลุ่มตัวอย่างโดยใช้ตารางของเครจซี่และมอร์แกน จำแนกเป็นผู้บริหารสถานศึกษา จำนวน 87 คน และครูผู้สอน จำนวน 261 คน จากจำนวน 87 โรงเรียน โดยวิธีการสุ่มแบบหลายขั้นตอน การวิจัยมี 2 ระยะ ได้แก่ ระยะที่ 1 ศึกษาปัจจัยการบริหารที่ส่งผลต่อทักษะดิจิทัลของครูในโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาบึงกาฬ เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถาม มาตราส่วนประมาณค่า  5 ระดับ โดยคุณภาพของแบบสอบถามเกี่ยวกับปัจจัยการบริหาร มีค่าอำนาจจำแนก อยู่ระหว่าง 0.85 - 0.96 และค่าความเชื่อมั่นเท่ากับ 0.97 และทักษะดิจิทัลของครูในโรงเรียน มีค่าอำนาจจำแนกอยู่ระหว่าง 0.75 - 0.93 และค่าความเชื่อมั่นเท่ากับ 0.96 ระยะที่ 2 หาแนวทางการพัฒนาปัจจัยการบริหารที่ส่งผลต่อทักษะดิจิทัลของครูในโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาบึงกาฬ เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ แบบสัมภาษณ์ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ทดสอบสมมติฐานโดยใช้การวิเคราะห์ค่าที การวิเคราะห์ค่าเอฟ ชนิดการวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว การหาค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน และ การวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณทีละขั้นตอน 
      ผลการวิจัยพบว่า
            1. ปัจจัยการบริหาร โดยรวมอยู่ในระดับมากที่สุด
            2. ทักษะดิจิทัลของครูในโรงเรียน โดยรวมอยู่ในระดับมาก 
            3. ปัจจัยการบริหาร ตามความคิดเห็นของผู้บริหารสถานศึกษา และครูผู้สอน จำแนกตามสถานภาพการดำรงตำแหน่ง ขนาดโรงเรียน และประสบการณ์ในการปฏิบัติงาน พบว่า โดยรวม แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .01
            4. ทักษะดิจิทัลของครูในโรงเรียน ตามความคิดเห็นของผู้บริหารสถานศึกษาและครูผู้สอน จำแนกตามสถานภาพการดำรงตำแหน่งโดยรวม ไม่แตกต่างกัน ส่วนขนาดโรงเรียน และประสบการณ์ในการปฏิบัติงาน พบว่า โดยรวม แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .01
            5. ปัจจัยการบริหารและทักษะดิจิทัลของครูในโรงเรียน พบว่า โดยรวมมีความสัมพันธ์กันทางบวก อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 โดยมีความสัมพันธ์กันในระดับปานกลาง (rXY = 0.395) 
            6. ปัจจัยการบริหาร จำนวน 4 ด้าน ที่สามารถพยากรณ์ทักษะดิจิทัลของครู ได้แก่ ด้านทรัพยากรมนุษย์ ด้านประสิทธิภาพการปฏิบัติงาน ด้านแรงจูงใจในการปฏิบัติงาน และด้านภาวะผู้นำ โดยสามารถร่วมกันพยากรณ์ได้ร้อยละ 61.00
            7. แนวทางการพัฒนาปัจจัยการบริหารที่ส่งผลต่อทักษะดิจิทัลของครู 4 ด้าน คือ 1) ด้านทรัพยากรมนุษย์ ควรจัดอบรมพัฒนาทักษะดิจิทัลครูอย่างต่อเนื่อง 2) ด้านประสิทธิภาพในการปฏิบัติงาน ควรตั้งเป้าหมายชัดเจน สนับสนุนทรัพยากร 3) ด้านแรงจูงใจในการปฏิบัติงาน ควรสร้างความตระหนักและความเข้าใจในความสำคัญของทักษะดิจิทัล ส่งเสริมความรู้สึกเป็นเจ้าของและความภาคภูมิใจในสถานศึกษา และ 4) ด้านภาวะผู้นำ ควรมีการสร้างวิสัยทัศน์ร่วมและแรงบันดาลใจ แบบอย่างที่ดีในการใช้เทคโนโลยีดิจิทัล มีการสนับสนุนและส่งเสริมการพัฒนา การให้ข้อเสนอแนะ


Abstract

      This research aimed to examine, compare, and determine the relationship, identify the predictive power and establish development guidelines for administrative factors affecting the digital skills of teachers in schools under Buengkan Primary Educational Service Area Office (BKN - PESAO), based on the opinions of school administrators and teachers, classified by their positions, school sizes, and work experience. The research sample, selected through multi-stage random sampling, consisted of 348 participants, including 87 school administrators and 261 teachers from 87 schools in the 2024 academic year. The sample size was determined using the Krejcie and Morgan table. The research was conducted in two phases: Phase 1 examined the administrative factors affecting teachers’ digital skills in schools under  BKN - PESAO. The research instrument included sets of 5 - level rating scale questionnaires. The questionnaire on administrative factors demonstrated discriminative power values ranging from 0.85 to 0.96 and the reliability of 0.97. Another set, focusing on teachers’ digital skills, showed discriminative power values ranging from 0.75 to 0.93 and the reliability of 0.96. Phase 2 established development guidelines  for administrative factors affecting teachers’ digital skills in schools under BKN - PESAO. The research instrument was an interview form. Statistics for data analysis included percentage, mean, and standard deviation. The hypothesis was tested using t - test, One - Way ANOVA F - test, Pearson's product-moment correlation coefficient, and Stepwise multiple regression analysis.
      The research findings are as follows:
            1. The administrative factors were overall at the highest level.
            2. The digital skills of teachers in schools were overall at a high level.
            3. The administrative factors based on participants’ opinions, classified by positions, school sizes, and work experience revealed statistically significant differences overall at the .01 level.
            4. The teachers’ digital skills in schools, based on the participants’ opinions, classified by positions, showed no overall difference. However, differences were found overall at the .01 level of significance, based on school sizes and work experience.
            5. The relationship between administrative factors and teachers’ digital skills in schools showed a statistically significant positive correlation overall at the .01 level, with a high level of correlation (rxy = 0.395).
            6. The four aspects of administrative factors, namely human resources, performance efficiency, motivation in work performance, and leadership could jointly predict teachers’ digital skills in schools under BKN-PESAO, accounting for 61.00 percent.
            7. The guidelines for developing administrative factors affecting teachers’ digital skills in schools under BKN-PESAO included four aspects: 1) Human Resources focuses on continuous professional development for teachers on digital skills training; 2) Performance Efficiency involves setting clear goals and providing support with resources; 3) Work Motivation comprises raising awareness and understanding of the importance of digital skills, and promoting a sense of ownership and pride in schools. 4) Leadership involves creating a shared vision and inspiration, setting a good example in using digital technology, providing support and promoting development, and offering recommendations.


คำสำคัญ
ปัจจัยการบริหาร, ทักษะดิจิทัลของครู

Keywords
Administrative Factors, Teachers Digital Skills

ไฟล์วิทยานิพนธ์
ชื่อไฟล์ ขนาดไฟล์
00_fulltext 7689111 KB

วันที่นำเข้าข้อมูล
5/22/2025 2:27:53 PM

View
14 ครั้ง