การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาตัวบ่งชี้การบริหารงานโครงการอาหารกลางวันในโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานครพนม เขต 2 การดำเนินการวิจัยแบ่งออกเป็น 3 ระยะ ประกอบด้วยระยะที่ 1 การศึกษาองค์ประกอบการบริหารงานโครงการอาหารกลางวัน ระยะที่ 2 การพัฒนาตัวบ่งชี้และตรวจสอบความสอดคล้องของโมเดลโครงสร้างตัวบ่งชี้การบริหารงานโครงการอาหารกลางวัน และระยะที่ 3 การพัฒนาคู่มือการใช้ตัวบ่งชี้การบริหารงานโครงการอาหารกลางวันกลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วยผู้บริหารสถานศึกษาและครู สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานครพนม เขต 2 ปีการศึกษา 2566 จำนวน 320 คนซึ่งได้มาโดยใช้การสุ่มแบบแบ่งชั้น เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถามชนิดมาตราส่วนประเมินค่า 5 ระดับ มีค่าความเที่ยงตรงระหว่าง 0.60–1.00 ค่าอำนาจจำแนก ระหว่าง 0.71–0.74 และมีค่าความเชื่อมั่น 0.73 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน และการวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงยืนยัน
ผลการวิจัยพบว่า
1. องค์ประกอบการบริหารงานโครงการอาหารกลางวันมี 5 องค์ประกอบ ได้แก่ 1) ด้านบุคลากร 2) ด้านงบประมาณ 3) ด้านอาคารสถานที่ 4) ด้านวัสดุและอุปกรณ์ และ 5) ด้านกระบวนการดำเนินงาน โดยทุกองค์ประกอบมีความเหมาะสมอยู่ในระดับมากที่สุด
2. ตัวบ่งชี้การบริหารงานโครงการอาหารกลางวัน ประกอบไปด้วย5 องค์ประกอบ 16 ตัวบ่งชี้ จำแนกเป็นองค์ประกอบด้านบุคลากร 3 ตัวบ่งชี้ องค์ประกอบด้านงบประมาณ 3 ตัวบ่งชี้ องค์ประกอบด้านอาคารสถานที่ 3 ตัวบ่งชี้ องค์ประกอบด้านวัสดุและอุปกรณ์ 3 ตัวบ่งชี้ และองค์ประกอบด้านกระบวนการดำเนินงาน 4 ตัวบ่งชี้
3. โมเดลโครงสร้างตัวบ่งชี้การบริหารงานโครงการอาหารกลางวันที่พัฒนาขึ้นมีความสอดคล้องกับข้อมูลเชิงประจักษ์ (Chi-Square = 77.98, df = 65,p = 0.12970, RMAEA = 0.024, RMR = 0.0097, GFI = 0.97, AGFI=0.94) โดยตัวบ่งชี้มีค่าน้ำหนักองค์ประกอบตั้งแต่ 0.65 – 0.95 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01
The purpose of this research was to develop the School Lunch Project Administration indicators of schools under Nakhon Phanom Primary Educational Service Area Office 2. The research was divided into 3 phases. Phase 1 was a study of the components of the School Lunch Project. Phase 2 was the indicator development and verification for the consistency of the indicator structural model of the School Lunch Project Administration. And Phase 3 was composing a manual of using the School Lunch Project Administration Indicators. The participants of the research comprised 320 school administrators and teachers affiliated with under the Nakhon Phanom Primary Educational Service Area Office 2 in academic year 2023, who were recruited using stratified random sampling, The research instrument included a 5-level rating scale questionnaire, which indicated validity index ranged between 0.60–1.00, discrimination power index ranged between 0.71–0.74 and reliability index was at 0.73. Statistics used in data analysis were frequency, percentage, mean, standard deviation, Pearson correlation coefficient and confirmatory factor analysis.
The findings were as follows.
1. The School Lunch Project Administration comprised five components, namely 1) Personnel, 2) Budget, 3) Building, 4) Material, and 5) Working Process.All component showed suitability at the highest level.
2. The School Lunch Project Administration comprised five components, sixteen Indicators, categorized as three indicators of Personnel, three indicators of Budget, three indicators of Building, three indicators of Materials and four indicators of Working Process.
3. A structural model of the School Lunch Project Administration Indicators was congruent with empirical data (Chi-Square = 77.98, df = 65,p = 0.12970, RMAEA = 0.024, RMR = 0.0097, GFI = 0.97, AGFI=0.94), and the factor loading of the components from 0.65 – 0.95 with statistical significance at .01,