การวิจัยครั้งนี้มีความมุ่งหมายเพื่อศึกษาการประเมินความต้องการจำเป็น ในการพัฒนาสมรรถนะครูผู้สอนภาษาอังกฤษในโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานครพนม เขต 2 กลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ ผู้บริหารสถานศึกษาและครูผู้สอนภาษาอังกฤษ ปีการศึกษา 2566 จำนวน 226 คน ได้มาจากการสุ่มตัวอย่าง แบบหลายขั้นตอน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถาม ชนิดมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ โดยด้านสภาพที่เป็นอยู่จริง มีค่าความเที่ยงตรง 1.00 ค่าอำนาจจำแนก ระหว่าง 0.22-0.89 และค่าความเชื่อมั่น 0.99 ส่วนด้านสภาพที่ควรจะเป็นมีค่าความเที่ยงตรง 1.00 ค่าอำนาจจำแนก ระหว่าง 0.31 - 0.67 และค่าความเชื่อมั่น 0.97 และแบบสอบถามเพื่อหาแนวทางการพัฒนา สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และดัชนีการจัดลำดับความต้องการจำเป็น ผลการวิจัยพบว่า 1. องค์ประกอบสมรรถนะครูผู้สอนภาษาอังกฤษมี 3 องค์ประกอบ ได้แก่ 1) ด้านความรู้ 2) ด้านทักษะ และ 3) ด้านคุณลักษณะส่วนบุคคล 2. สภาพที่เป็นอยู่จริง และสภาพที่ควรจะเป็นในการพัฒนาสมรรถนะครูผู้สอนภาษาอังกฤษในโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานครพนม เขต 2 โดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก 3. ความต้องการจำเป็นในการพัฒนาสมรรถนะครูผู้สอนภาษาอังกฤษ โดยภาพรวมมีค่าดัชนีการจัดลำดับความต้องการจำเป็นเท่ากับ 0.178 เรียงลำดับจากมากไปน้อยได้ ดังนี้ 1) ด้านทักษะ 2) ด้านความรู้ และ 3) ด้านคุณลักษณะส่วนบุคคล ตามลำดับ 4. แนวทางการพัฒนาสมรรถนะครูผู้สอนภาษาอังกฤษมี 2 ด้าน ได้แก่ 1) ด้านทักษะ ประกอบด้วยองค์ประกอบย่อยด้านการวัดผลประเมินผล การจัดการเรียนรู้ และการใช้สื่อเทคโนโลยี และ 2) ด้านความรู้ ประกอบด้วยองค์ประกอบย่อยด้านเทคนิควิธีการสอน และผู้เรียน
The purpose of this study was to assess the needs of English teachers’ competency development in schools under Nakhon Phanom Primary Educational Service Area Office 2. The participants comprised 226 administrators and English teachers in schools, who were selected using multi-stage sampling. The instrument used in data collection included a 5-level rating scale questionnaire, which the part of current state indicated validity index ranged at 1.00, discrimination power index ranged between 0.22-0.89, reliability index was at 0.99, whereas the part of desirable state indicated validity index ranged at 1.00, discrimination power index ranged between 0.31-0.67, reliability index was at 0.97, and a questionnaire to indicatie guidelines for English teachers’ competency development. Statistics used in data analysis were frequency, percentage, mean, standard deviation and modified priority needs index. The findings were shown as follows. 1. The English teachers’ competency comprised three components, namely 1) knowledge, 2) skills, and 3) personal traits. 2. The current state and the desirable states of English teachers’ competency in schools under Nakhon Phanom Primary Educational Service Area Office 2, in overall, was at high level. 3. The needs of English teachers’ competency prioritized as: 1) skills, 2) knowledge, and 3) personal traits, respectively. 4. The guideline to develop English teachers’ competency comprised 1) skills included measurement and evaluation, learning management, and use of instructional media and technology, and 2) Knowledge included Instructional method and students and learner.