การวิจัยนี้มีความมุ่งหมายเพื่อ 1) สร้างแผนการจัดการเรียนรู้แบบโครงงานเป็นฐานร่วมกับปรัชญาเศรษฐกิจพอเพียงของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 หน่วย การเปลี่ยนแปลงของสาร ให้มีประสิทธิภาพตามเกณฑ์ 80/80 2) เปรียบเทียบความคิดสร้างสรรค์ของนักเรียน ก่อนเรียนและหลังเรียน 3) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียน ก่อนเรียนและหลังเรียน และ 4) ศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการจัดการเรียนรู้แบบใช้โครงงานเป็นฐานร่วมกับปรัชญาเศรษฐกิจพอเพียง กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 โรงเรียนวิถีธรรมแห่งมหาวิทยาลัยราชภัฏสกลนคร ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2566 จำนวน 23 คน ได้มาโดยการสุ่มตัวอย่างแบบกลุ่ม วิเคราะห์ผลการวิจัยโดยการทดสอบด้วยสถิติ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติทดสอบค่าทีแบบไม่เป็นอิสระต่อกัน
ผลการวิจัยพบว่า
1) แผนการจัดการเรียนรู้แบบโครงงานเป็นฐานร่วมกับปรัชญาเศรษฐกิจพอเพียง หน่วย การเปลี่ยนแปลงของสาร ของนักเรียนประถมศึกษาปีที่ 5 มีประสิทธิภาพเท่ากับ 82.88/81.91 ซึ่งสูงกว่าเกณฑ์ 80/80 ที่กำหนดไว้
2) ความคิดสร้างสรรค์ของนักเรียน หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01
3) ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียน หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01
4) ความพึงพอใจของนักเรียนต่อการจัดการเรียนรู้แบบใช้โครงงานเป็นฐานร่วมกับปรัชญาเศรษฐกิจพอเพียง อยู่ในระดับมากที่สุด ( ̅x = 4.80)
The purposes of this research were to 1) construct lesson plans based on project-based learning combined with sufficiency economy philosophy on change of substance unit to meet the criteria efficiency of 80/80, 2) compare students’ creative thinking before and after the intervention, 3) compare students’ learning achievement of before and after the intervention, and 4) examine the student satisfaction toward the constructed learning management of project-based learning combined with sufficiency economy philosophy. The sample, obtained through cluster random sampling, consisted of 23 students in Prathomsuksa 5 at Vithidham School of Sakon Nakhon Rajabhat University, in the second semester of the academic year 2023. Statistics for data analysis were percentage, mean, standard deviation, and t-test for Dependent Samples.
The research findings were as follows:
1) The efficiency of the constructed lesson plans based on project-based learning combined with sufficiency economy philosophy on change of substance unit resulted 82.88/81.91, which was higher than the specified criteria of 80/80. 2) The students’ creative thinking after the intervention was statistically higher than that of before at the .01 level of significance. 3) The students’ learning achievement after the intervention was statistically higher than that of before at the .01 level of significance. 4) The students’ satisfaction toward the constructed learning management of project-based learning combined with sufficiency economy philosophy was at the highest level ( ̅x = 4.80).