สืบค้นเอกสารฉบับเต็ม (Full Text) จากฐานข้อมูลวิทยานิพนธ์ (Thesis Database)
ของบัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยราชภัฏสกลนคร

ชื่อวิทยานิพนธ์
การพัฒนาภาวะผู้นำในศตวรรษที่ 21 ของคณะกรรมการดำเนินงานองค์การนักวิชาชีพในอนาคตแห่งประเทศไทย วิทยาลัยเทคนิคสุรินทร์

Development of the 21st Century Leadership of the Board of Association of Future Thai Professionals at Surin Technical College

ผู้จัดทำ
วิชิต ระดมบุญ

รหัส
63632250118

ระดับ
ป.เอก ภาคพิเศษ

หลักสูตร
ปรัชญาดุษฎีบัณฑิต (ปร.ด.)

ปี พ.ศ.
2567

ที่ปรึกษา
ผู้ช่วยศาสตราจารย์ ดร.สวัสดิ์ โพธิวัฒน์,รองศาสตราจารย์ ดร.ธวัชชัย ไพใหล

บทคัดย่อ

การวิจัยครั้งนี้มีความมุ่งหมายเพื่อ 1) ศึกษาระดับภาวะผู้นำในศตวรรษที่ 21 และความต้องการจำเป็นในการพัฒนาภาวะผู้นำ 2) ศึกษาระดับความรู้ทักษะและทัศนคติเกี่ยวกับการดำเนินงานองค์การนักวิชาชีพในอนาคตแห่งประเทศไทย 3) ศึกษาผลลัพธ์   การพัฒนาภาวะผู้นำในศตวรรษที่ 21 ตามวงจรการวิจัยเชิงปฏิบัติการแบบมีส่วนร่วม และ 4)การตรวจสอบประสิทธิผลการพัฒนาภาวะผู้นำในศตวรรษที่ 21 ของคณะกรรมการดำเนินงานองค์การนักวิชาชีพในอนาคตแห่งประเทศไทย วิทยาลัยเทคนิคสุรินทร์ โดยมีผู้เกี่ยวข้องในการวิจัย 4 กลุ่ม ประกอบด้วย 1) ผู้วิจัยซึ่งเป็นรองผู้อำนวยการสถานศึกษา วิทยาลัยเทคนิคสุรินทร์ 2) ผู้ร่วมวิจัย 12 คน ทำหน้าที่ในการอำนวยความสะดวก ติดตามประเมินผล และให้ความช่วยเหลือในการวิจัย 3) กลุ่มเป้าหมาย ได้แก่ คณะกรรมการดำเนินงานองค์การนักวิชาชีพในอนาคตแห่งประเทศไทย วิทยาลัยเทคนิคสุรินทร์ ปีการศึกษา 2567 จำนวน 25 คน และ 4) กลุ่มผู้ให้ข้อมูล (Key Informant) จำนวน 72 คน ซึ่งการดำเนินการวิจัยในครั้งนี้ใช้รูปแบบการวิจัยเชิงปฏิบัติการแบบมีส่วนร่วม (Participatory Action Research: PAR) 4 ขั้นตอน 2 วงรอบ ได้แก่ 1) ขั้นที่ 1 การวินิจฉัย (Diagnose) 2) ขั้นที่ 2 การดำเนินการ (Act) 3) ขั้นที่ 3 การวัดผล (Measure) และขั้นที่ 4 การสะท้อนผล (Reflect) โดยแบ่งการวิจัยออกเป็น 3 ระยะ ได้แก่  ระยะที่ 1 การเตรียมการก่อนการวิจัย และการเตรียมบุคลากร ระยะที่ 2 การพัฒนาภาวะผู้นำในศตวรรษที่ 21 จำนวนวงรอบที่ 2  และ ระยะที่ 3 การตรวจสอบประสิทธิผลการพัฒนา ได้แก่ ความรู้ ทักษะ ทัศนคติ และความพึงพอใจ 
ผลการวิจัยพบว่า
        1. ระดับภาวะผู้นำในศตวรรษที่ 21 ของคณะกรรมการดำเนินงานองค์การนักวิชาชีพในอนาคตแห่งประเทศไทย วิทยาลัยเทคนิคสุรินทร์ ในภาพรวมอยู่ระดับปานกลาง (x̅= 3.07) และมีค่าความต้องการจำเป็น (PNI modified) = 0.47 โดยเรียงลำดับความต้องการจำเป็นในการพัฒนาได้แก่ 1) การทำงานให้บรรลุเป้าหมาย 2) การมีวิสัยทัศน์ 3) การมีทักษะในการสื่อสาร 4) การมีความกล้าในการตัดสินใจ 5) การสร้างแรงจูงใจ  6) การสร้างความสัมพันธ์ที่ดีกับทีม และ 7) การมีคุณธรรมและจริยธรรม ตามลำดับ
2. ระดับภาวะผู้นำก่อนการพัฒนาในภาพรวม อยู่ในระดับน้อย (x̅ = 2.32) เมื่อพิจารณาเป็นรายด้านพบว่า ด้านความรู้อยู่ในระดับน้อย (x̅ = 2.33) ด้านทักษะอยู่ในระดับน้อย (x̅ = 2.37) และด้านทัศนคติอยู่ในระดับน้อย
(x̅ = 2.37) 
3. ผลลัพธ์การพัฒนาภาวะผู้นำในศตวรรษที่ 21 ตามวงจรการวิจัยเชิงปฏิบัติการแบบมีส่วนร่วม จากการดำเนินงานตามโครงการพัฒนาภาวะผู้นำในศตวรรษที่ 21 ผ่านเกณฑ์มาตรฐานทุกตัวชีวัด โดยคิดเป็นร้อยละ 100 สอดคล้องกับผลการสังเกตทั้ง 2 วงรอบ ในภาพรวมอยู่ในระดับมากที่สุด (x̅ = 4.58) โดยมีดัชนีความสอดคล้องหรือค่าความน่าเชื่อถือได้เท่ากับ 0.889
4. ประสิทธิผลการพัฒนาภาวะผู้นำในศตวรรษที่ 21 ได้แก่ 1) ความก้าวหน้าหลังการพัฒนา ด้านความรู้คิดเป็นร้อยละ 90.26 ด้านทักษะคิดเป็นร้อยละ 88.97 ด้านทัศนคติคิดเป็นร้อยละ 72.62 เพิ่มขึ้นทุกด้าน และ
2) ความพึงพอใจในภาพรวมอยู่ในระดับมากที่สุด (x̅ = 4.77) และทำการทดสอบค่าทางสถิติพบว่า คะแนนเฉลี่ยความพึงพอใจเมื่อเทียบกับเกณฑ์ที่กำหนดอยู่ในระดับมากอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 



Abstract

This research aimed to 1) assess the level of 21st-century leadership and identify the leadership development needs, 2) examine the levels of knowledge, skills, and attitude regarding the operations of the Board of the Association of Future Thai Professionals, 3) evaluate the outcomes of the 21st-century leadership development based on the participatory action research cycle, and 4) validate the effectiveness of the 21st-century leadership development of the Board of the Association of Future Thai Professionals at Surin Technical College. The stakeholders in this research were divided into four groups comprising: 1) the researcher, as the deputy director of Surin Technical College, 2) Twelve co-researchers, responsible for facilitating, monitoring, and providing support throughout the research process, 3) The target group, consisting of 25 members of the Board of the Association of Future Thai Professionals at Surin Technical College for the 2024 academic year, and 4) 72 Key Informants. The research employed the participatory action research (PAR) model with four steps and two cycles, comprising 1) Step 1: Diagnose, 2) Step 2: Act, 3) Step 3: Measure, and 4) Step 4: Reflect. The research was structured into three phases: Phase 1: Pre-research preparation and personnel preparation, Phase 2: 21st-Century leadership development, consisting of two cycles, and 3) Phase 3: Validation of the effectiveness, including assessments of knowledge, skills, attitude, and satisfaction. 
The findings were as follows:
1. The 21st-century leadership level of the Board of the Association of Future Thai Professionals at Surin Technical College was overall at a moderate level  ( = 3.07). The modified PNI value was 0.47. When ranked in descending order, the leadership aspects were as follows: 1) Working to achieve goals, 2) Having Vision, 3) Demonstrating communication skills, 4) Exhibiting courage in decision-making, 5) Enhancing motivation, 6) Building good relationships with the team, and 7) Practicing morality and ethics.
2. The overall leadership level before the development was considered low ( = 2.32). When considering each aspect, knowledge was rated at a low level ( = 2.33), skills were also at a low level ( = 2.37), and attitude was similarly rated low ( = 2.37).
3. The effectiveness of the 21st-century leadership development,  based on the participatory action research cycle, demonstrated that the implementation of the 21st-century leadership development project met the standard criteria for all indicators, achieving a 100% compliance rate. These results were consistent across both cycles of observation. Overall, the effectiveness was rated at the highest level (  = 4.58), with the Item Objective Congruence Index (IOC) and the reliability value of 0.889.
4. The effectiveness of the 21st-century leadership development was reflected in the following outcomes: 1) Post-development progress showed significant improvements in knowledge by 90.26%, skills by 88.97%, attitude by 72.62 %, with increases observed in all aspects; and 2) Overall satisfaction was at the highest level ( = 4.77). Statistical analysis revealed that the average satisfaction score when compared to the specified criteria was statistically significant at the .01 level. 



คำสำคัญ
ภาวะผู้นำในศตวรรษที่ 21, องค์การนักวิชาชีพ

Keywords
21st-Century Leadership, Professional Organization

ไฟล์วิทยานิพนธ์
ชื่อไฟล์ ขนาดไฟล์
00_fulltext 16088530 KB

วันที่นำเข้าข้อมูล
1/3/2025 10:30:47 AM

View
97 ครั้ง