สืบค้นเอกสารฉบับเต็ม (Full Text) จากฐานข้อมูลวิทยานิพนธ์ (Thesis Database)
ของบัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยราชภัฏสกลนคร

ชื่อวิทยานิพนธ์
การบริหารตามหลักธรรมาภิบาลของผู้บริหารที่ส่งผลต่อแรงจูงใจในการปฏิบัติงานของครูในโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาบึงกาฬ

Administration According to the Principles of Good Governance of Administrators Affecting Work Motivation of Teaches in Schools under the Secondary Educational Service Area Office Bung Kan

ผู้จัดทำ
ศิรินาถ ไวแสน

รหัส
64421247121

ระดับ
ป.โท ภาคพิเศษ

หลักสูตร
ครุศาสตรมหาบัณฑิต (ค.ม.)

ปี พ.ศ.
2567

ที่ปรึกษา
ดร.พรเทพ เสถียรนพเก้า ,ผู้ช่วยศาสตราจารย์ ดร.เอกลักษณ์ เพียสา

บทคัดย่อ

       การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการบริหารตามหลักธรรมาภิบาลของผู้บริหารที่ส่งผลต่อแรงจูงใจในการปฏิบัติงานของครูในโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาบึงกาฬ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ ผู้บริหารสถานศึกษาและครู ปีการศึกษา 2566 จำนวน 268 คน ซึ่งได้มาโดยการสุ่มแบบหลายขั้นตอน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถามชนิดมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ โดยด้านการบริหารตามหลักธรรมาภิบาลของผู้บริหารมีค่าความเที่ยงตรง ระหว่าง 0.80-1.00 ค่าอำนาจจำแนกระหว่าง 0.24–0.84 และค่าความเชื่อมั่น 0.95 ด้านแรงจูงใจในการปฏิบัติงานของครูมีค่าความเที่ยงตรง ระหว่าง 0.80-1.00 ค่าอำนาจจำแนก ระหว่าง 0.50–0.78 และค่าความเชื่อมั่น 0.96 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ยส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน สัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน และการวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณแบบเป็นขั้นตอน
       ผลการวิจัยพบว่า
              1. องค์ประกอบแรงจูงใจในการปฏิบัติงานของครู มีจำนวน 5 องค์ประกอบ ได้แก่ 1) ลักษณะของงานที่ปฏิบัติ 2) การได้รับการยอมรับนับถือ 3) ความสำเร็จของงานที่ปฏิบัติ 4) ความรับผิดชอบในงาน และ 5) ความก้าวหน้าในตำแหน่ง โดยทุกองค์ประกอบมีความเหมาะสมอยู่ในระดับมากที่สุด
              2. การบริหารตามหลักธรรมาภิบาลของผู้บริหาร โดยรวมและรายด้านอยู่ในระดับมาก
              3. แรงจูงใจในการปฏิบัติงานของครู โดยรวมและรายด้านอยู่ในระดับมาก
              4. การบริหารตามหลักธรรมาภิบาลของผู้บริหารกับแรงจูงใจในการปฏิบัติงานของครู มีความสัมพันธ์กันทางบวกในระดับสูง อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01
              5. การบริหารตามหลักธรรมาภิบาลของผู้บริหาร ด้านหลักคุณธรรม (X5) และหลักความคุ้มค่า (X6) มีอำนาจในการพยากรณ์แรงจูงใจในการปฏิบัติงานของครูอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติระดับ .01 โดยมีอำนาจพยากรณ์
ร้อยละ 65 สามารถเขียนสมการพยากรณ์ ดังนี้
              สมการพยากรณ์ในรูปคะแนนดิบ
                     Y’ = 1.51 + 0.21(X5)+ 0.19(X6)
              สมการพยากรณ์ในรูปคะแนนมาตรฐาน
                     Z’y = 0.31(Z5) + 0.26(Z6)
              6. แนวทางในการพัฒนาการบริหารตามหลักธรรมาภิบาลของผู้บริหารที่ส่งผลต่อแรงจูงใจในการปฏิบัติงานของครู มีจำนวน 2 ด้าน คือหลักคุณธรรม และหลักความคุ้มค่า



Abstract

       The purpose of this research was to investigate the management according to the principles of good governance that affected to the work motivation of teachers in schools under the Secondary Educational Service Area Office Bueng Kan. The participants of the study included 268 administrators and teachers in academic year 2023.They recruited using multi-stage random sampling. The tool was a set of 5-level rating scale questionnaire, which the part of management according to the principles of good governance indicated validity index ranged between 0.80-1.00, discriminative power index ranged between 0.24–0.84, and reliability index was at 0.95, whereas the work motivation of teachers in schools indicated validity index ranged between 0.80-1.00, discriminative power index ranged between 0.50–0.78 and reliability index was at 0.96. Statistics used in data analysis were frequency, percentage, mean, and standard deviation. Pearson correlation coefficient, Stepwise multiple regression analysis.
       The findings were as follows.
              1. Teacher work motivation components comprised five components, namely 1) Job description, 2) Acceptance and respect, 3) Work achievement, 4) Responsibility and 5) Career path. All components showed the highest level of appropriateness.
              2. Management according to the principles of good governance of administrators, in overall and each aspect, were at high level.
              3. The teachers work motivation, in overall and each aspect, were at high level.
              4. The management according to the principles of good governance of administrators and teachers work motivation were positively correlated at high level with statistical significance at .01.
              5. The management according to the principles of good governance of administrators in the principle of morality (X5) and the principle of value (X6) were able to predict teachers work motivation with statistical significance at .01, and showed the predictive power of 65 percent, and could be written in the form of the equation as follows.
              predicting equation in raw scores
                     Y’ = 1.51 + 0.21(X5) + 0.19(X6)
              predicting equation in standardized scores
                     Z’y = 0.31(Z5) + 0.26(Z6)
              6. The guidelines for developing management according to the principles of good governance administrators that affected teacher’s work motivation comprised two aspects, namely morality and value.



คำสำคัญ
การบริหาร หลักธรรมาภิบาล แรงจูงใจในการปฏิบัติงาน ธรรมาภิบาลของผู้บริหาร

Keywords
Management, Principles of Good Governance, Work Motivation, Good Governance of Administrators

ไฟล์วิทยานิพนธ์
ชื่อไฟล์ ขนาดไฟล์
00_fulltext 7211715 KB

วันที่นำเข้าข้อมูล
4/5/2025 5:21:31 PM

View
52 ครั้ง