สืบค้นเอกสารฉบับเต็ม (Full Text) จากฐานข้อมูลวิทยานิพนธ์ (Thesis Database)
ของบัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยราชภัฏสกลนคร

ชื่อวิทยานิพนธ์
การพัฒนารูปแบบการนิเทศภายในสำหรับโรงเรียนขนาดเล็ก สังกัดสำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐานในภาคตะวันออกเฉียงเหนือ

A Development of Internal Supervision Model for Small-sized Schools under the Office of the Basic Education Commission in the Northeastern Region of Thailand

ผู้จัดทำ
วิชนีย์ ทศศะ

รหัส
57632233118

ระดับ
ป.เอก ภาคพิเศษ

หลักสูตร
ปรัชญาดุษฎีบัณฑิต (ปร.ด.)

ปี พ.ศ.
2561

ที่ปรึกษา
ผู้ช่วยศาสตราจารย์ ดร.วัลนิกา ฉลากบาง, รองศาสตราจารย์ ดร.ทนงศักดิ์ คุ้มไข่น้ำ

บทคัดย่อ

การวิจัยครั้งนี้มีความมุ่งหมายเพื่อพัฒนารูปแบบ ตรวจสอบความถูกต้อง ความเหมาะสมและประโยชน์ของรูปแบบ และทำคู่มือการใช้รูปแบบการนิเทศภายในสำหรับโรงเรียนขนาดเล็ก สังกัดสำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐานในภาคตะวันออกเฉียงเหนือ การดำเนินการวิจัย แบ่งเป็น 3 ระยะ คือ ระยะที่ 1 การพัฒนารูปแบบโดยการวิเคราะห์เอกสาร การสัมภาษณ์ผู้ทรงคุณวุฒิ จำนวน 9 คน พหุกรณีศึกษาโรงเรียนขนาดเล็กที่มีผลการปฏิบัติที่เป็นเลิศ 2 โรงเรียน และเทคนิคเดลฟายแบบปรับปรุง 3 รอบ ซึ่งได้จากความคิดเห็นของผู้เชี่ยวชาญ จำนวน 21 คน ระยะที่ 2 การตรวจสอบความถูกต้อง ความเหมาะสมและประโยชน์ของรูปแบบที่พัฒนาขึ้น โดยสอบถามผู้บริหารสถานศึกษาและครูวิชาการในโรงเรียนขนาดเล็ก จำนวน 735 คน ใช้การสุ่มแบบหลายขั้นตอนเครื่องมือที่ใช้เป็นแบบสอบถามประมาณค่า 5 ระดับ วิเคราะห์ข้อมูลด้วยโปรแกรมคอมพิวเตอร์ และระยะที่ 3 การจัดทำคู่มือการใช้รูปแบบ การนิเทศภายในสำหรับโรงเรียนขนาดเล็กที่พัฒนาขึ้น ตรวจสอบความเหมาะสม โดยผู้ทรงคุณวุฒิ 5 คน วิเคราะห์ด้วยการหาค่าเฉลี่ยและส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน

ผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้

1.  รูปแบบการนิเทศภายในสำหรับโรงเรียนขนาดเล็ก สังกัดสำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน ในภาคตะวันออกเฉียงเหนือ ประกอบด้วย 4 องค์ประกอบหลัก ได้แก่ 1) ปัจจัยที่เอื้อต่อการนิเทศภายในโรงเรียน 2) ขอบข่ายนิเทศภายในโรงเรียน 3) กระบวนการนิเทศแบบ NPSFE และ 4) ผลของการนิเทศภายในโรงเรียน

2. รูปแบบการนิเทศภายในสำหรับโรงเรียนขนาดเล็ก สังกัดสำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน ในภาคตะวันออกเฉียงเหนือที่ผู้วิจัยพัฒนาขึ้นมีความถูกต้อง ความเหมาะสม และเป็นประโยชน์ โดยรวมในระดับมาก (ar{x}= 4.38, 4.31, 4.42 ตามลำดับ)

3. คู่มือการใช้รูปแบบการนิเทศภายในสำหรับโรงเรียนขนาดเล็ก สังกัดสำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐานในภาคตะวันออกเฉียงเหนือมีความเหมาะสมโดยรวมอยู่ในระดับมาก (ar{x}=4.41)


Abstract

The objectives of this study were to develop, to examine the correctness, appropriateness and usefulness and to construct user manual on the author’s internal supervision model for small-sized schools under the Office of the Basic Education Commission in the North-eastern region of Thailand.  The study was divided into 3 phases. The model was developed in the first phase from the information synthesized from document analysis, an interview of 9 experts, multi-case studies on 2 small-sized schools with best practices on administration and performance as well as 3-round application of modified Delphi’s technique from the comments of 21 professionals. The examination on the correctness, appropriateness and usefulness of the developed model was conducted in the second phase by using the opinions and comments received from 735 small-sized school directors and academic teachers, which were selected through multi-stage sampling. The tool employed was a 5-level rating scale questionnaire. Data analysis was conducted with the aid of computer software. A user manual on the developed model was created in the third phase and received appropriateness examination by 5 experts. An analysis was also conducted to determine the percentage and standard deviation of the data.

The results can be concluded as follows.

1. The developed internal supervision model for small-sized schools under the Office of the Basic Education Commission in the North-eastern region of Thailand comprises 4 main components namely 1) supporting factors of internal supervision; 2) scope of internal supervision; 3) supervision process (NPSFE) and 4) internal supervision result.

2. The correctness appropriateness and usefulness of the developed internal supervision model for small-sized schools under the Office of the basic education commission in the northeastern region of Thailand in an overall is at a high level with ar{x}= 4.38, 4.31, 4.42 consecutively.

3. The overall appropriateness of the developed user manual on internal supervision model for small-sized schools under the office of the basic education commission in the northeastern region of Thailand is at a high level (ar{x}=4.41).


คำสำคัญ
การพัฒนารูปแบบการนิเทศภายในโรงเรียนขนาดเล็ก

Keywords
Development Model Internal Supervision Small-sized Schools

ไฟล์วิทยานิพนธ์
ชื่อไฟล์ ขนาดไฟล์
01_cov 106560 KB
02_app 147052 KB
03_ack 98461 KB
04_abs 240279 KB
05_tbc 220281 KB
06_ch1 297368 KB
06_ch2 2621542 KB
06_ch3 472258 KB
06_ch4 3298305 KB
06_ch5 453803 KB
07_ref 543160 KB
08_ap1 1406306 KB
08_ap2 269537 KB
08_ap3 284847 KB
08_ap4 263485 KB
08_ap5 267128 KB
08_ap6 307246 KB
08_ap7 1650645 KB
08_ap8 1103877 KB
08_ap9 1351796 KB
08_ap10 329480 KB
08_ap11 495917 KB
09_bio 267294 KB

วันที่นำเข้าข้อมูล
4/8/2019 11:44:12 AM

View
2209 ครั้ง