การวิจัยครั้งนี้มีความมุ่งหมายเพื่อศึกษา เปรียบเทียบ หาความสัมพันธ์ หาอำนาจพยากรณ์ และหาแนวทางการพัฒนาทักษะการสื่อสารของผู้บริหารยุคใหม่ ที่ส่งผลต่อประสิทธิผลการปฏิบัติงานของครู ในโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษา ประถมศึกษาบึงกาฬ กลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ ผู้บริหารสถานศึกษา และครูผู้สอน ปีการศึกษา 2567 จำนวน 348 คน จำแนกเป็นผู้บริหารสถานศึกษา 87 คน และครูผู้สอน 261 คน เครื่องมือที่ใช้ เป็นแบบสอบถามแบบมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ ประกอบด้วย แบบสอบถามเกี่ยวกับทักษะการสื่อสารของผู้บริหารยุคใหม่ มีค่าอำนาจจำแนกอยู่ระหว่าง 0.646 - 0.852 และมีค่าความเชื่อมั่น เท่ากับ 0.879 และแบบสอบถามเกี่ยวกับ ประสิทธิผลการปฏิบัติงานของครู มีค่าอำนาจจำแนกอยู่ระหว่าง 0.648 - 0.707 และมีค่าความเชื่อมั่น เท่ากับ 0.820 และแบบสัมภาษณ์แนวทางการพัฒนา สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว ค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน และการวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณแต่ละขั้นตอน ผลการวิจัยพบว่า 1. ทักษะการสื่อสารของผู้บริหารยุคใหม่ โดยรวมอยู่ในระดับมากที่สุด 2. ประสิทธิผลการปฏิบัติงานของครู โดยรวมอยู่ในระดับมากที่สุด 3. ทักษะการสื่อสารของผู้บริหารยุคใหม่ จำแนกตามสถานภาพการดำรง ตำแหน่ง และประสบการณ์ในการปฏิบัติงาน พบว่า โดยรวมและรายด้านแตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 ส่วนจำแนกตามขนาดโรงเรียน พบว่า โดยรวมมีความ แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ ที่ระดับ .01 4. ประสิทธิผลการปฏิบัติงานของครู จำแนกตามจำแนกตามสภาพการดำรงตำแหน่ง พบว่า โดยรวมแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 จำแนกตามขนาดของโรงเรียน พบว่า โดยรวมแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 5. ทักษะการสื่อสารของผู้บริหารยุคใหม่และประสิทธิผลการปฏิบัติงานของครู มีความสัมพันธ์กันทางบวก อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 โดยมีความสัมพันธ์ ระดับปานกลาง เท่ากับ 0.317 6. ทักษะการสื่อสารของผู้บริหารยุคใหม่ที่สามารถพยากรณ์ประสิทธิผลการ ปฏิบัติงานของครู อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 จำนวน 2 ด้าน ได้แก่ ด้านความชัดเจนในการสื่อสาร และด้านอวัจนภาษาที่จำเป็นสำหรับผู้บริหารยุคใหม่ โดยสามารถร่วมกันพยากรณ์ ได้ร้อยละ 9.50 และมีความคลาดเคลื่อนมาตรฐานของการพยากรณ์ เท่ากับ ±0.17892 7. แนวทางการพัฒนาทักษะการสื่อสารของผู้บริหารยุคใหม่ที่ส่งผลต่อ ประสิทธิผลการปฏิบัติงานของครู ได้แก่ ด้านความชัดเจนในการสื่อสาร ผู้บริหารยุคใหม่ ควรฝึกฝนการสื่อสารโดยการใช้ภาษาที่กระชับ กะทัดรัดได้ใจความ และด้านอวัจนภาษาที่จำเป็น ผู้บริหารยุคใหม่ควรฝึกการใช้น้ำเสียงและกิริยาท่าทางใน การสื่อสารที่สุภาพ ฝึกฝนในการแสดงออกที่สอดคล้องระหว่างอวัจนภาษาและวัจนภาษา
This research aimed to examine, compare, and determine the relationship, identify the predictive power, and establish guidelines for improving communication skills of administrators in the modern era, affecting the effectiveness of teacher performance in schools under Buengkan Primary Educational Service Area Office. The sample consisted of 348 participants, including 87 school administrators and 261 teachers in the 2024 academic year. The research tools included sets of 5-point Likert questionnaires that assessed communication skills of administrators in the modern era and the effectiveness of teacher performance, with the discriminative power ranging from 0.646 to 0.852, from 0.648 to 0.707, and the reliability of 0.879 and 0.820. The interview form for establishing the development guidelines was also employed. Data analysis was performed using frequency, percentage, mean, standard deviation, One-Way ANOVA, Pearson’s product-moment correlation coefficient, and Stepwise multiple regression analysis. The research results found that: 1. The communication skills of administrators in the modern era were overall at the highest level. 2. The effectiveness of teacher performance was overall at the highest level. 3. The communication skills of administrators in the modern era, classified by positions and work experience, showed differences at the .01 level of significance, both overall and in each aspect. When classified by school sizes, differences were also found at the .01 level of significance overall. 4. The overall effectiveness of teacher performance, classified by positions, showed differences at the .05 level of significance. When classified by school sizes, differences were found at the .01 level of significance overall. 5. A moderate positive correlation (r=0.317**) was observed between the communication skills of administrators in the modern era and the effectiveness of teacher performance, at the 0.01 level of significance. 6. The two aspects of communication skills of administrators in the modern era, namely clarity in communication and essential non-verbal communication, significantly predicted the effectiveness of teacher performance at the 0.01 level, accounting for 9.50 percent, with the standard error of estimate of ±0.17892. 7. The guidelines for improving the communication skills of administrators in the modern era, which affect the effectiveness of teacher performance, encompassed the following aspects: Clarity in Communication: Administrators should regularly practice using precise, clear, and direct language. Essential Non - Verbal Communication: Administrators should refine their vocal tone and body language to maintain politeness and professionalism, ensuring consistency between verbal and non - verbal communication.