การวิจัยในครั้งนี้มีความมุ่งหมายเพื่อศึกษาภาวะผู้นำเชิงกลยุทธ์ของผู้บริหารที่ส่งผลต่อประสิทธิผลของโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาสกลนคร เขต 3 กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ ผู้บริหารและครู ปีการศึกษา 2566 จำนวน 323 คน ซึ่งได้มาโดยการสุ่มแบบหลายขั้นตอน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถามชนิดมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ โดยด้านภาวะผู้นำเชิงกลยุทธ์ของผู้บริหาร มีความเที่ยงตรง ระหว่าง 0.80-1.00 มีค่าอำนาจจำแนก ระหว่าง 0.42-0.88 และมีค่าความเชื่อมั่น 0.94 ส่วนด้านประสิทธิผลของโรงเรียน มีค่าความเที่ยงตรง ระหว่าง 0.60-1.00 มีค่าอำนาจจำแนก ระหว่าง 0.32-0.88 และมีค่าความเชื่อมั่น 0.95 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน และการวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณแบบเป็นขั้นตอน ผลการวิจัยพบว่า 1. องค์ประกอบภาวะผู้นำเชิงกลยุทธ์ของผู้บริหาร มี 6 องค์ประกอบ ได้แก่ 1) การกำหนดทิศทางขององค์การ 2) การกำหนดกลยุทธ์ 3) การนำกลยุทธ์ไปปฏิบัติ 4) การสร้างวัฒนธรรมองค์การ 5) การควบคุมและประเมินผลกลยุทธ์ และ 6) กระบวนการคิดในระดับสูง โดยทุกองค์ประกอบมีความเหมาะสมอยู่ในระดับมากที่สุด 2. ภาวะผู้นำเชิงกลยุทธ์ของผู้บริหาร โดยภาพรวมและรายด้านอยู่ในระดับมาก 3. ประสิทธิผลของโรงเรียน โดยภาพรวมและรายด้านอยู่ในระดับมาก 4. ภาวะผู้นำเชิงกลยุทธ์ของผู้บริหารกับประสิทธิผลของโรงเรียนมีความสัมพันธ์ทางบวกอยู่ในระดับ 0.826 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 5. ภาวะผู้นำเชิงกลยุทธ์ของผู้บริหารด้านการกำหนดทิศทางขององค์การ (X1) การนำกลยุทธ์ไปปฏิบัติ (X3) และกระบวนการคิดในระดับสูง (X6) มีอำนาจพยากรณ์ประสิทธิผลของโรงเรียน ร้อยละ 72.90 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 ซึ่งสามารถเขียนเป็นสมการพยากรณ์ ดังนี้ สมการพยากรณ์ในรูปคะแนนดิบ Y/ = .782 +.364(X1) + .165(X3) + .283(X6) สมการพยากรณ์ในรูปคะแนนมาตรฐาน Z/y = .377(Z1) + .193(Z3) + .326(Z6) 6. แนวทางในการพัฒนาภาวะผู้นำเชิงกลยุทธ์ของผู้บริหารที่ส่งผลต่อประสิทธิผลของโรงเรียน มี 3 ด้าน ได้แก่ 1) การกำหนดทิศทางขององค์การ 2) การนำ กลยุทธ์ไปปฏิบัติ และ 3) กระบวนการคิดในระดับสูง
This research aimed to study the strategic leadership of school administrators that affects the effectiveness of schools under Sakon Nakhon Primary Educational Service Area Office 3. The participants comprised 323 school administrators and teachers in the academic year 2023, who were recruited using multi-stage random sampling. The research instrument was a 5-level rating scale questionnaire, which the part of strategic leadership of school administrators indicated validity index ranged between 0.80-1.00, discrimination power index ranged between 0.42-0.88, and reliability index was at 0.94, whereas the part of school effectiveness indicated validity index ranged between 0.60-1.00, discrimination power index ranged 0.32-0.88, and reliability index was at 0.95. Statistics used in data analysis were frequency, percentage, mean, standard deviation, Pearsons product moment correlation coefficient, and stepwise multiple regression analysis. The findings were as follows. 1. The strategic leadership of administrators consisted of six components, namely 1) Setting the direction of the organization, 2) Defining strategies, 3) Implementing strategies, 4) Creating organizational culture, 5) Controlling and evaluating strategies, and 6) High-level thinking processes. All components showed high level of appropriateness. 2. The strategic leadership of school administrators, in overall and each aspect, was at high level. 3. The effectiveness of schools, in overall and each aspect, was at high level. 4. The strategic leadership of administrators and school effectiveness showed positive correlation at 0.826 with statistical significance at.01. 5. The strategic leadership of school administrators in terms of organizational direction (X1), strategy implementation (X3) and high-level thinking processes (X6) showed predictive power at 72.90 percent with statistical significance at.01, which could be written in the following equation. Predictive equation in raw scores: Y/ = .782 +.364(X1) +.165(X3) + .283(X6) Predictive equation in standardized scores: Z/y = .377(Z1) +.193(Z3) +.326(Z6) 6. The guidelines of developing strategic leadership of school administrators that affected school effectiveness consisted of three aspects, namely 1) Setting the direction of the organization, 2) Implementing strategies, and 3) High-level thinking processes.